Årsklockan motiverar till trafikfostran

Lä­ra­re är en av de vik­ti­gas­te län­kar­na i ked­jan av livslång tra­fi­kin­lär­ning. I en en­kä­tun­der­sök­ning som ge­nom­förts av Tra­fiks­kyd­det vi­sa­de det sig att nio av tio fö­räld­rar vill ha tra­fik­fost­ran i var­je års­kurs. Det finns alltså ef­terfrå­gan för un­der­vis­ning av att röra sig sä­kert i tra­fi­ken, men frå­gan är va­rifrån man ska hit­ta tid och ett lämp­ligt ut­rym­me för att be­hand­la äm­net i sko­lans var­dag. Det rå­der hel­ler in­gen brist på äm­nen att be­hand­la, men hur kan man be­hand­la dem så att mo­ti­va­ti­o­nen för in­lär­ning är hög, och vil­ka mål lö­nar det sig att stäl­la?

Årsk­loc­kan för tra­fik­fost­ran är ett pla­ne­rings­verk­tyg som hjäl­per lä­ra­ren att dela in tra­fik­fost­ran i lämp­li­ga te­ma­områ­den un­der hela skolå­ret. Utgångs­punk­ten för årsk­loc­kan är tan­ken att man ska be­hand­la tra­fik­sä­ker­het i sko­lor och lä­ro­ans­tal­ter minst fyra tim­mar om året.

Då tra­fik­fost­ran ingår i un­der­vis­nin­gen var­je år ger det lä­ra­ren möj­lig­he­ten att be­to­na te­man som pas­sar just den ål­dersg­rup­pen. Då tra­fik­fost­ran be­hand­las fle­ra gån­ger un­der skolå­ret kan man be­ak­ta års­ti­der och de fö­ränd­rin­gar i förhål­lan­den och rö­rel­se­sätt som de med­för.

Lä­rop­lans­re­for­men fö­ränd­rar tra­fik­fost­ran

I lä­rop­la­nen för grun­dun­der­vis­nin­gen ingår tra­fik­fost­ran i mån­ga äm­nen och den är även med i äm­nes­hel­he­ten om sä­ker­het och tra­fik. Det finns alltså en möj­lig­het för ef­fek­tiv tra­fik­fost­ran. Ut­ma­nin­gen är att mån­ga and­ra vik­ti­ga te­man har en mots­va­ran­de ställ­ning och att lä­roäm­ne­na har ett överf­löd av s.k. eget in­nehåll.

I lågs­ta­dier är det lät­ta­re att koor­di­ne­ra te­man som ink­lu­de­ras i oli­ka lä­roäm­nen då en lä­ra­re i hu­vud­sak ans­va­rar för att un­der­vi­sa klas­sen i oli­ka äm­nen. I högs­ta­diet krä­ver koor­di­ne­rin­gen av äm­nes­hel­he­ter ge­men­sam dis­kus­si­on och pla­ne­ring för hela sko­lan. I kom­man­de lä­rop­la­ner kom­mer man att göra sig av med des­sa äm­nes­hel­he­ter, men man kom­mer att er­sät­ta dem med te­man som har­mo­ni­se­rar un­der­vis­nin­gen, och för­hopp­nings­vis ingår tra­fik­fost­ran i des­sa.

Ma­te­ri­al för låg- och högs­ta­dies­ko­lor

Årsk­loc­kan för tra­fik­fost­ran är ett verk­tyg som erb­juds sko­lor­na för att pla­ne­ra tra­fik­fost­ran. Med den som grund kan en el­ler fle­ra lä­ra­re till­sam­mans pla­ne­ra hur de ska för­verk­li­ga in­nehål­let och tid­ta­bel­ler­na för tra­fi­kin­lär­nin­gen. För lågs­ta­dier har man som stöd för årsk­loc­kan ut­veck­lat ma­te­ri­a­len fot­gän­ga­rens och cyk­lis­tens kort med in­nehåll, me­to­der och ma­te­ri­al för tra­fik­fost­ran. I det här ma­te­ri­a­let har man fun­de­rat på i vil­ket lä­roäm­ne det vore för­nuf­ti­gast att ink­lu­de­ra tra­fik­fost­ran.

Man har också ut­veck­lat ma­te­ri­al som stöd för årsk­loc­kan för högs­ta­dier. Ma­te­ri­a­let har de­lats in en­ligt me­tod. In­for­ma­ti­on erb­juds också, men tyngd­punk­ten lig­ger på de me­to­der som an­vänds för att ut­ma­na ung­do­mar­na att fun­de­ra på sitt eget upp­fö­ran­de i det verk­li­ga li­vet och i tra­fi­ken. Även i högs­ta­dier­nas ma­te­ri­al har man fun­de­rat på vil­ket ämne det vore na­tur­li­gast att kom­bi­ne­ra det här in­nehål­let med.

Sta­tis­tik och lä­ra­re ba­kom pla­ne­rin­gen

Som grund för pla­ne­rin­gen av ma­te­ri­a­let för både låg- och högs­ta­dies­ko­lor har man an­vänt in­for­ma­ti­on om tra­fi­ko­lyc­kor med barn och ung­do­mar, och utgåen­de från det for­mat in­nehål­let för tra­fi­kin­lär­nin­gen. I pla­ne­ring­sar­be­tet har man fun­de­rat på oli­ka ål­dersg­rup­pers fö­rut­sätt­nin­gar och be­hov för att röra sig i tra­fi­ken samt också trev­li­ga ar­bets­sätt från ele­ver­nas och lä­rar­nas syn­punkt. Lä­rar­na har fått sät­ta sig in i låg- och högs­ta­dier­nas ma­te­ri­al un­der ut­bild­nin­gen inom fort­bild­ningsp­ro­jek­tet ’Lä­ra­re för tra­fik – Tra­fik för lä­ra­re’. I fort­sätt­nin­gen finns ma­te­ri­a­let på Tra­fiks­kyd­dets webbp­lats.

Sä­ker­hets­nytt för sko­lor­na 2014Mars 20147.3.2014