Vuosikellosta virtaa koulun liikennekasvatukseen
Opettajat ovat yksi tärkeimmistä linkeistä elinikäisen liikennekasvatuksen ketjussa. Liikenneturvan kyselytutkimuksissa vanhemmista yhdeksän kymmenestä haluaisi liikennekasvatusta joka luokalla. Kysyntää turvallisen liikkumisen opeille siis on, mutta mistä löytyy aika ja sopiva paikka aiheiden käsittelyyn koulun arjessa. Aiheistakaan ei liene pulaa, mutta miten käsitellä niitä niin, että motivaatio oppimiseen on korkealla ja mitä tavoitteita kannattaa asettaa.
Liikennekasvatuksen vuosikello on suunnittelutyökalu, joka auttaa opettajaa rytmittämään liikennekasvatusta sopiviin teemoihin ympäri kouluvuoden. Vuosikellon lähtökohtana on ajatus siitä, että liikenneturvallisuutta käsiteltäisiin kouluissa ja oppilaitoksissa vuosittain vähintään neljä tuntia.
Kun liikennekasvatusta on joka vuosi, antaa se mahdollisuuden painottaa juuri siihen ikäkauteen sopivia teemoja. Vuodenajat ja niiden mukanaan tuomat vaihtelut olosuhteisiin ja liikkumistapoihin voidaan ottaa huomioon, kun liikennekasvatusta on useamman kerran kouluvuoden aikana.
Opetussuunnitelmauudistus muuttaa liikennekasvatusta
Liikennekasvatus on perusopetuksen opetussuunnitelmissa sisällytetty moneen aineeseen ja se on mukana myös turvallisuus ja liikenne -aihekokonaisuudessa. Mahdollisuus liikennekasvatuksen tehokkaaseen toteuttamiseen siis on olemassa. Haasteena on monien muidenkin tärkeiden aiheiden vastaava asema ja oppiaineiden ns. omien sisältöjen runsaus.
Alakoulussa eri oppiaineisiin sisällytettävien aiheiden koordinointi on helpompaa, kun yksi opettaja vastaa pääosin luokan eri aineiden opettamisesta. Yläkoulussa aihekokonaisuuksien koordinointi vaatii koko koulun yhteistä keskustelua ja suunnittelua. Tulevissa opetussuunnitelmissa näistä aihekokonaisuuksista ollaan luopumassa, mutta tilalle tulee opetusta eheyttävät teemat, joihin liikennekasvatus toivottavasti kuuluu.
Materiaalia ala- ja yläkouluille
Liikennekasvatuksen vuosikello on kouluille tarjottu työkalu liikennekasvatuksen suunnitteluun. Se on runko, johon yksittäinen opettaja tai mielellään kaikki opettajat yhdessä suunnittelevat liikennekasvatuksen sisältöjen toteutuksen aikatauluineen. Alakouluille vuosikellon tueksi on kehitetty jalankulkijan ja pyöräilijän kortti -materiaalit, joista löytyy sisältöjä, menetelmiä ja materiaalia liikennekasvatukseen. Tässä materiaalissa on mietitty, mihin oppiaineeseen liikennekasvatuksen voisi mielekkäästi integroida.
Yläkouluille on myös kehitetty materiaalia vuosikellon tueksi. Tämä materiaali on jaoteltu menetelmien mukaan. Tarjolla on tietoa, mutta painotus on menetelmissä, joilla haastetaan nuoret miettimään omaa käyttäytymistään todellisessa elämässä ja liikenteessä. Myös yläkoulun materiaalissa on mietitty, mihin oppiaineeseen näitä sisältöjä voisi luontevasti yhdistää.
Suunnittelun taustalla tilastot ja opettajat
Sekä ala- että yläkoulun materiaalien suunnittelun pohjana on käytetty tietoja lasten ja nuorten liikenneonnettomuuksista ja näistä on johdettu painotukset liikennekasvatuksen sisältöihin. Suunnittelutyössä on mietitty eri ikäryhmien edellytyksiä ja tarpeita liikenteessä liikkumiseen ja toisaalta mielekkäitä työtapoja oppilaiden ja opettajien kannalta. Ala- ja yläkoulun materiaaleihin opettajia on perehdytetty opettajien täydennyskoulutushankkeen ’Liikenne hurahti verkostoon – ja opettajat menivät mukana’ koulutustilaisuuksissa. Materiaalit löytyvät jatkossa Liikenneturvan nettisivuilta.
