Vuosikellosta virtaa koulun liikennekasvatukseen

Opet­ta­jat ovat yksi tär­keim­mis­tä lin­keis­tä elin­i­käi­sen lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen ket­jus­sa. Lii­ken­ne­tur­van ky­se­ly­tut­ki­muk­sis­sa van­hem­mis­ta yh­dek­sän kym­me­nes­tä ha­lu­ai­si lii­ken­ne­kas­va­tus­ta joka luo­kal­la. Ky­syn­tää tur­val­li­sen liik­ku­mi­sen opeil­le siis on, mut­ta mis­tä löy­tyy aika ja so­pi­va paik­ka ai­hei­den kä­sit­te­lyyn kou­lun ar­jes­sa. Ai­heis­ta­kaan ei lie­ne pu­laa, mut­ta mi­ten kä­si­tel­lä nii­tä niin, että mo­ti­vaa­tio op­pi­mi­seen on kor­ke­al­la ja mitä ta­voit­tei­ta kan­nat­taa aset­taa.

Lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen vuo­si­kel­lo on suun­nit­te­lu­työ­kalu, joka aut­taa opet­ta­jaa ryt­mit­tä­mään lii­ken­ne­kas­va­tus­ta so­pi­viin tee­moi­hin ym­pä­ri kou­lu­vuo­den. Vuo­si­kel­lon läh­tö­koh­ta­na on aja­tus sii­tä, että lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta kä­si­tel­täi­siin kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa vuo­sit­tain vä­hin­tään nel­jä tun­tia.

Kun lii­ken­ne­kas­va­tus­ta on joka vuo­si, an­taa se mah­dol­li­suu­den pai­not­taa juu­ri sii­hen ikä­kau­teen so­pi­via tee­mo­ja. Vuo­den­ajat ja nii­den mu­ka­naan tuo­mat vaih­te­lut olo­suh­tei­siin ja liik­ku­mis­ta­poi­hin voi­daan ot­taa huo­mi­oon, kun lii­ken­ne­kas­va­tus­ta on use­am­man ker­ran kou­lu­vuo­den ai­ka­na.

Ope­tus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tus muut­taa lii­ken­ne­kas­va­tus­ta

Lii­ken­ne­kas­va­tus on pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mis­sa si­säl­ly­tet­ty mo­neen ai­nee­seen ja se on mu­ka­na myös tur­val­li­suus ja lii­ken­ne -aihe­ko­ko­nai­suu­des­sa. Mah­dol­li­suus lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen te­hok­kaa­seen to­teut­ta­mi­seen siis on ole­mas­sa. Haas­tee­na on mo­nien mui­den­kin tär­kei­den ai­hei­den vas­taa­va ase­ma ja oppi­ai­nei­den ns. omien si­säl­tö­jen run­saus.

Ala­kou­lus­sa eri oppi­ai­nei­siin si­säl­ly­tet­tä­vien ai­hei­den koor­di­noin­ti on hel­pom­paa, kun yksi opet­ta­ja vas­taa pää­osin luo­kan eri ai­nei­den opet­ta­mi­ses­ta. Ylä­kou­lus­sa aihe­ko­ko­nai­suuk­sien koor­di­noin­ti vaa­tii koko kou­lun yh­teis­tä kes­kus­te­lua ja suun­nit­te­lua. Tu­le­vis­sa ope­tus­suun­ni­tel­mis­sa näis­tä aihe­ko­ko­nai­suuk­sis­ta ol­laan luo­pu­mas­sa, mut­ta ti­lal­le tu­lee ope­tus­ta eheyt­tä­vät tee­mat, joi­hin lii­ken­ne­kas­va­tus toi­vot­ta­vas­ti kuu­luu.

Ma­te­ri­aa­lia ala- ja ylä­kou­luil­le

Lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen vuo­si­kel­lo on kou­luil­le tar­jot­tu työ­kalu lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen suun­nit­te­luun. Se on run­ko, jo­hon yk­sit­täi­nen opet­ta­ja tai mie­lel­lään kaik­ki opet­ta­jat yh­des­sä suun­nit­te­le­vat lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen si­säl­tö­jen to­teu­tuk­sen aika­tau­lui­neen. Ala­kou­luil­le vuo­si­kel­lon tu­ek­si on ke­hi­tet­ty ja­lan­kul­ki­jan ja pyö­räi­li­jän kort­ti -ma­te­ri­aa­lit, jois­ta löy­tyy si­säl­tö­jä, me­ne­tel­miä ja ma­te­ri­aa­lia lii­ken­ne­kas­va­tuk­seen. Täs­sä ma­te­ri­aa­lis­sa on mie­tit­ty, mi­hin oppi­ai­nee­seen lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen voi­si mie­lek­kääs­ti in­teg­roi­da.

Ylä­kou­luil­le on myös ke­hi­tet­ty ma­te­ri­aa­lia vuo­si­kel­lon tu­ek­si. Tämä ma­te­ri­aa­li on ja­o­tel­tu me­ne­tel­mien mu­kaan. Tar­jol­la on tie­toa, mut­ta pai­no­tus on me­ne­tel­mis­sä, joil­la haas­te­taan nuo­ret miet­ti­mään omaa käyt­täy­ty­mis­tään to­del­li­ses­sa elä­mäs­sä ja lii­ken­tees­sä. Myös ylä­kou­lun ma­te­ri­aa­lis­sa on mie­tit­ty, mi­hin oppi­ai­nee­seen näi­tä si­säl­tö­jä voi­si luon­te­vas­ti yh­dis­tää.

Suun­nit­te­lun taus­tal­la ti­las­tot ja opet­ta­jat

Sekä ala- että ylä­kou­lun ma­te­ri­aa­lien suun­nit­te­lun poh­ja­na on käy­tet­ty tie­to­ja las­ten ja nuor­ten lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­ta ja näis­tä on joh­det­tu pai­no­tuk­set lii­ken­ne­kas­va­tuk­sen si­säl­töi­hin. Suun­nit­te­lu­työs­sä on mie­tit­ty eri ikä­ryh­mien edel­ly­tyk­siä ja tar­pei­ta lii­ken­tees­sä liik­ku­mi­seen ja toi­saal­ta mie­lek­käi­tä työ­ta­po­ja op­pi­lai­den ja opet­ta­jien kan­nal­ta. Ala- ja ylä­kou­lun ma­te­ri­aa­lei­hin opet­ta­jia on pe­reh­dy­tet­ty opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tus­hank­keen ’Lii­ken­ne hu­rah­ti ver­kos­toon – ja opet­ta­jat me­ni­vät mu­ka­na’ kou­lu­tus­ti­lai­suuk­sis­sa. Ma­te­ri­aa­lit löy­ty­vät jat­kos­sa Lii­ken­ne­tur­van net­ti­sivuilta.

Tur­va­uu­ti­set kou­luil­le 2014Maa­lis­kuu 20147.3.2014